Il·lustre senyor Oriol Amorós, president de la Comissió específica per
a l’estudi de la transició cap a la reforma horària, il·lustres diputats i
diputades que formen part d’aquesta Comissió; us estem molt agraïts per
haver-nos convocat avui a comparèixer en nom de la Iniciativa per a la Reforma
horària – ARA ÉS L’HORA. També volem fer extensiu al conjunt dels grups
parlamentaris per haver signat la petició.
La nostra iniciativa neix fruit d’unes converses entre l’estiu i la
tardor de l’any passat per part d’un grup de persones amb una certa trajectòria
en l’objecte de debat, preocupats per donar resposta a una necessitat evident
de reformar els horaris de manera que s’assoleixi l’adaptació a uns temps més
humans i més cívics en el marc de l’impuls de les transformacions de la
Catalunya que ve.
Vam presentar ARA ÉS L’HORA davant la ciutadania el passat 29 de gener
i des de llavors hem treballat intensament en formular una arquitectura que ens
permeti fer possible l’impuls d’uns horaris beneficiosos per a les
institucions, les empreses i la ciutadania; que ens permetin passar d’uns
horaris propis de l’era industrial a uns que s’adaptin a les necessitats de la
nova societat del coneixement i del consum, amb més complexitat social i
augment progressiu de les desigualtats.
Abans d’entrar en matèria, voldríem tenir una petita menció a la
tenacitat d’Ignasi Buqueras i els treballs d’ARHOE, sense la seva visió molt
probablement avui no seríem aquí. Van ser aquesta associació qui el 2003 van
posar fil a l’agulla. Nosaltres recollim el seu testimoni, el renovem i
l’adeqüem a la realitat nacional de Catalunya, en aquest context de canvi
d’època.
Des d’ARA ÉS L’HORA plantegem un full de ruta de transició cap a la
reforma horària a tres anys vista: el primer, aquest 2014, destinat a la
fonamentació sobre el com portar a
terme la reforma, el 2015, orientat a la sensibilització que permeti traslladar
el debat a famílies i centres de treball i el 2016, l’any de la reforma, amb un
moment zero que permeti superar l’atzucac actual.
Pel que fa a la fonamentació i sota la direcció de la Dra. Sara Berbel i la supervisió del Dr. Salvador
Cardús i la decisiva contribució de la resta de membres del Grup motor, format
per experts de diferent adscripció ideològica i amb un caràcter
pluridisciplinar, s’han revisat els principals projectes i estudis realitzats a
Catalunya des de l’any 2000 i havent-los comparat amb la resta d’Europa, les
conclusions principals podrien agrupar-se entorn a les següents premisses:
Constatacions:
- L’horari del nostre país continua diferenciant-se de la resta
d’Europa fonamentalment per la durada de la pausa del dinar i
l’allargament de la jornada laboral fins tard al vespre.
- Els comerços s’adapten a l’horari laboral de la població i tanquen
2 hores més tard que a la resta d’Europa, com a mitjana.
- El total d’hores lectives a les escoles és similar a l’europeu però
es diferencia fonamentalment en la distribució de festius (excessiva
concentració en determinats períodes) que dificulta la conciliació amb la
vida laboral de les famílies.
- Els llargs i rígids horaris laborals catalans, que premien la
presencialitat a la feina, dificulten la convivència amb els infants, als
quals se’ls allarguen els seus horaris amb la realització d’activitats
extraescolars i que suposa una càrrega total superior a les indicades per
a la seva salut i benestar.
- La majoria d’empreses catalanes reconeixen la importància
d’incorporar mesures per a la flexibilització horària però només una
tercera part les aplica. D’entre les que ho fan, hi ha un nombre superior
de PIMES respecte les grans empreses, malgrat la creença social és la
contrària.
- Les mesures laborals més aplicades són l’accés a permisos i
excedències, així com la flexibilització de l’hora d’entrada i sortida de
la feina. En segon terme, i a força distància, la compactació de jornada i
la reducció horària els mesos d’estiu. El teletreball, en canvi, està en
els nivells més baixos d’Europa (5% al nostres país enfront d’un 17% de
mitjana a la resta d’Europa).
- L’oci i entreteniment s’allarga de mitjana fins les 11 o les 12 de
la nit, amb el perjudici que suposa per les hores necessàries de son i el
rendiment posterior tant en l’àmbit laboral com el de l’educació.
· La principal
activitat d’oci de la ciutadania és la televisió. Si s’observen els horaris de
les principals cadenes dels països europeus trobem que l’hora d’inici del prime
time a Europa és les 20.00h de mitjana. En canvi, a Catalunya és a les
21.00h i acaba dues hores més tard.
- La majoria de mesures implementades
estan pensades per moments concrets i/o extraordinaris en la vida de les
persones i no com una necessitat quotidiana pròpia de la compatibilització
de la feina domèstica i familiar amb la laboral.
- El paper dels agents econòmics i socials és fonamental. Les
negociacions dels convenis col·lectius haurien d’incloure clàusules
específiques entorn a una major racionalització del temps de treball.
- L’ús del temps continua sent diferent per homes i dones ja que ells
dediquen més hores al treball remunerat i elles més a les tasques
domèstiques i de cura, amb les diferències que això implica de disposició
de temps de lleure i dedicació a l’esport i activitats de participació
comunitària i voluntàries (superior en els homes).
- Existeix una identificació entre el treball mercantil i l’horari.
L’organització quotidiana dels individus i de la ciutat pivota al voltant
dels horaris laborals. En cas d’haver-hi algun conflicte, la ciutadania
pensa que la solució consisteix en que les empreses flexibilitzin els seus
horaris i rarament es demana que siguin els horaris de la ciutat els que
s’adaptin.
- Els desplaçaments al lloc de treball són valorats per la ciutadania
com un temps mort, buit, que es treu del temps personal. La proximitat
apareix com un element clau: es considera un privilegi treballar a prop de
casa, i les opinions són més negatives com més lluny és el lloc de
treball.
- El e-treball és una nova fórmula que supera al teletreball
clàssic i que facilita la sostenibilitat en tres dimensions: l’econòmica,
l’ambiental i la social.
- De
les anàlisis realitzades es desprèn que encara manquen estudis que mostrin
el cost de la no intervenció en el canvi horari, és a dir, la despesa
energètica, en malalties, en baix rendiment escolar, en disminució de la
natalitat, en exclusió cultural i participació comunitària, en impacte
econòmic, etc.
Conseqüències:
- L’allargament de la jornada comporta menys hores de son i augment
del nivell d’estrès, la qual cosa redunda en una pitjor salut de la
població i en un menor rendiment escolar i laboral.
- Les llargues jornades disminueixen la rendibilitat de les persones
en el treball i augmenten els seus riscos físics i psicosocials. Redunden,
per tant, en menor productivitat i descens de la competitivitat
empresarial.
- Els beneficis
empresarials contrastats en funció de l’aplicació de mesures de bona
gestió horària són la millora del clima laboral, la reducció de
l’absentisme, millora de la gestió interna, millora de la creativitat i la
innovació, millor posicionament de la marca corporativa, disminució de la
rotació de talent ja que augmenta la fidelització i, en definitiva,
millora de la productivitat empresarial.
- La manca de serveis de suport a les famílies i a la cura disminueix
clarament les possibilitats de lleure i de participació comunitària en les
persones que tenen famílies amb infants o persones amb dependència, i fins
i tot en la incorporació al mercat laboral remunerat per part de moltes
dones.
- Els extensos horaris, units al diferent ús del temps per part
d’homes i dones que implica per elles dobles jornades, a més dels
insuficients serveis de suport a la cura impacten negativament en la
natalitat, situant-se a Catalunya en una de les més baixes d’Europa (1’32
fill(e)s).
- La mobilitat i el disseny urbà esdevenen factors fonamentals per un
bon ús del temps ciutadà, especialment en les zones més allunyades de la
centralitat urbana ja que impedeixen una adequada integració i
disminueixen la qualitat de vida quan no s’adapten a les diferents
necessitats de la població.
- Les TIC són un nou element que requereix temps (ha augmentat a 35
minuts la dedicació personal diària de mitjana) però que també pot
estalviar temps si s’utilitza correctament des de les administracions i el
món laboral. Cal estar alerta davant la bretxa digital existent entre
dones i homes que pot comportar noves formes de discriminació femenina.
- No només la potencialitat de les TIC i la conciliació de la vida
personal i laboral es constitueixen com a factors clau en els nous models
d’organització horària del treball a distància sinó que també els factors
més estructurals vinculats a infraestructures energètiques, sostenibilitat
ambiental i pol·lució seran determinants per evitar costos de mobilitat de
les persones en un futur.
- El consum cultural, molt lligat al temps de
lleure, és un dels més afectats pel ritme de vida quotidià i per tant cal
identificar la demanda potencial de cultura, així com els col·lectius que
queden exclosos de les pràctiques culturals i abordar-lo tenint en compte
la variable temps.
- La participació democràtica requereix temps i pot haver un dèficit
en la seva qualitat quan les persones no disposen d’ell, com és el cas de
gran part de la població treballadora i de la majoria de dones, que compatibilitzen
dobles jornades, a la llar i a la feina.
- Es
detecta la necessitat d’una intervenció global (no és suficient amb
actuacions parcials o segmentades ja que el desajust d’una peça influeix
en tota la resta), així com pactes per al canvi d’horaris.
- En general es demana la implicació activa de les
diferents administracions per impulsar i facilitar els canvis horaris,
sent, a més, model exemplificador del mateix.
A partir d’aquestes constatacions i conseqüències, creiem oportú
organitzar els treballs de la Comissió en cinc grans blocs amb l’objectiu
d’endreçar el debat i focalitzar les propostes que ens han de permetre la transformació
horària: el Treball (empresa i ocupació), l’Educació (ensenyament i
universitat), Administració, Comerç (i consum) i Cultura (i oci i
participació).
Defensem un treball intensiu, racional i acotat en el temps, com no pot
ser d’una altra manera en una Comissió que té com a objectiu d’estudi el temps.
Per tal de facilitar l’acció parlamentària i agilitzar-la al màxim, la nostra
iniciativa ja ha començat a obrir el debat amb agents socials, entitats i
persones de referències i especialitzades. Les compareixences han de ser la
culminació de tot aquest treball previ que estem desenvolupant.
Des de la iniciativa ja disposem de propostes concretes sobre cadascun
dels cinc acceleradors, però ens estimem formular-les a mesura que es
produeixin els treballs en el marc de la Comissió. Al llarg de les properes
sessions tindrem l’oportunitat de compartir quines són les mesures concretes.
Sense voler predeterminar el resultat dels treballs d’aquesta Comissió,
sí que estem en disposició de dir que hi ha una plena coincidència entre el
grup d’experts que caldrà estudiar de forma seriosa l’impuls d’una Llei dels Horaris (probablement una llei
òmnibus que aplegui les diferents mesures d’impacte i, específicament, la
regulació del canvi horari que suposa avançar l’hora de dinar i la de sopar). Cal
una planificació que contempli una intervenció global i no parcial o
fragmentada. A més, pensem que no es tracta d’un canvi que es pugui aconseguir
progressivament a partir de sensibilització, difusió de bones pràctiques i
realització de proves pilot. Caldrà una estratègia que condueixi a l’objectiu
de la transformació horària a partir d’un moment zero, que determina
principalment la nova legislació.
A més, pensem que cal dotar-nos d’instruments organitzatius específics
i ad hoc des del Govern de la
Generalitat de Catalunya per impulsar la reforma i que permeti concretar els
compromisos que adquireixi el grup interdepartamental adscrit al Departament de
la Presidència, mitjançant la Secretaria del Govern, que neix fruit de l’Acord
de Govern del 18 de març. Uns instruments que acompanyin la transició.
Per acabar una reflexió més de fons. El temps és un bé escàs, insubstituïble
i cada cop més preuat. L’impuls decidit en favor de polítiques del temps ha de formar
part del nucli principal de la nova política. Una nova política que hauria de
recuperar l'aspiració original de l'utilitarisme proposat originalment per
Jeremy Bentham, basada en formular accions que permetin el màxim de benefici
per al major nombre de persones. En definitiva, polítiques que garanteixin el
dret al temps personal, a la cultura i a la igualtat d'oportunitats; drets que contribueixen
decididament a ampliar la felicitat de les persones.
No cal dir que restem a la disposició dels diputats i diputats per tal
de facilitar el màxim d’informació i detall sobre aquesta proposta. La Dra.
Nuria Chinchilla és qui coordina l’acció parlamentària. Només un detall sobre
l’estat d’ànim, som optimistes i estem plenament convençuts que superarem les
adversitats. Ara és l’hora de la
reforma horària.
Moltes gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada