La
corrupció política és el conjunt d'actituds i activitats amb les
quals una persona transgredeix compromisos adquirits amb d'altres
persones, utilitzant la confiança i els privilegis atorgats per
aquests acords presos, amb l'objectiu d'obtenir un benefici aliè al
bé comú. Una defició acadèmica impecable. Ara bé, la corrupció
té expressions invisibles o subtils.
Una
primera forma de corrupció és la traició als propis valors
personals, és a dir la incoherència. Un exemple
clar és la duplicitat de càrrecs -orgànics i institucionals- que tenen una intenció de
mantenir el control sobre els espais democràtics de decisió. Un altre el fet d'obviar
les propostes de limitació de mandats. És un nivell de
corrupció invisible perque afecta a la integritat de l'individu.
Ningú comet cap delicte sent vint anys regidor o alcalde d'una
ciutat, però no és gaire coherent amb l'esperit de construcció
democràtica, permanent i col·lectiva a la que ha d'aspirar un
servidor públic. Tampoc és delicte tot que sí èticament reprovable convertir-se en un cent-mileurista ampliant els sous locals amb dietes estratosfèriques de la l'ATM, la Diputació i altres corporacions i que poden arribar als cinquanta mil euros en alguns casos.
Un
segon nivell subtil és la manca d'ètica. Apareix per exemple
en casos l'ús al límit d'informació, el caciquisme en la selecció de persones que malauradament s'allunyen de la meritocràcia. Sembla més fàcil
col·locar un amic a l'Admistració pública que un bon professional
que hagi passat per la política torni a l'empresa privada. Assistim
a un sistema deficient i pervers. Les administracions més sensibles
a la corrupció són aquelles que tenen un major nombre de
treballadors públics que deuen el seu càrrec a un nomenament
polític. Per altra banda, hi ha casos en els que tot i que
l'atribució d'un delicte no porta finalment a la culpabilitat,
sovint hi ha indicis clars de manca d'ètica.
I
finalment, el nivell explític de corrupció, quan
l'encausament i la imputació acaben malament per al servidor públic.
El tràfic d'influències, els suborns els fraus, la malversació, la
prevaricació i un llarg etcètera amb múltiples formes variades i combinades.
Es
fa del tot necessari dissociar entre la qüestió jurídica i la
dimensió ètica. La corrució invisible, subtil és un problema ètic
i polític.
Per altra banda, les conseqüències devastadores que tenen determinants comportaments sobre l'espai públic. Determinats
partits acaben per estendre una àmplia xarxa de persones i
interessos que es converteix en una mena de caciquisme postmodern.
La creació d'una elit política professional i tancada en si mateixa
fa que sigui menys representativa de la societat en general i més
aïllada de les seves preocupacions, molt més depenent del lideratge
del partit i menys independent en les seves opinions. El problema és
que entre la ciutadania hi ha la idea general que els servidors públics es
mouen fonamentalment per interessos econòmics personals, fet que els
apropa més al fenomen
de la corrupció.
Sorprèn
una mica que aquestes qüestions ètiques, polítiques i jurídiques
no les haguem tractat obertament a la Comissió Executiva Nacional
del PSC. La situació és greu com per passar de puntetes o pitjor
encara potser per seguir mirant cap a una altra banda. La única
aparició contundent i sòlida la de Raimon Obiols a un Consell Nacional de desembre de 2012. Un oasi en un mar de dubtes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada