Un dels debats
més recurrents sobre la reforma horària és aquell que afecta als horaris
comercials. De cap de les maneres la reforma horària serà integral sinó fem un debat
sobre el comerç i
sobre tot els models de consum.
El sector del
comerç i el consum té un gran impacte a la nostra economia, més tenint en
compte la importància del turisme i dels serveis a Catalunya. Aporta prop del
13% del PIB i dóna feina a més de 440.000 persones. Quant als horaris de
consum, cal diferenciar entre l’autòcton i el consum dels
turistes, tal com succeeix en les grans ciutats arreu del món,
que funcionen amb dues velocitats (Nova York, Londres, París, Berlín, etc.),
amb uns horaris de consum racionals per a la població autòctona i uns horaris
extensius per donar resposta a les necessitats dels turistes.
Centrant-nos, sobretot, en la població autòctona, la reforma
horària busca promoure una franja majoritària de consum que finalitzi a dos
quarts de vuit del vespre, gràcies a la compactació horària als
establiments i a promoure la compra al migdia. Aquesta és la via per millorar
la qualitat de vida de les persones treballadores en aquest sector, que
pateixen, en l’actualitat, horaris extensius, finalitzant, com en els casos
dels supermercats, més enllà de les nou de la nit.
No és suficient, però,
amb aquest moviment per part dels comerços i establiments, sinó que cal
fomentar entre els consumidors un horari de compra responsable, amb una
modificació dels hàbits de la ciutadania.
Des dels processos de
participació i de concertació social, impulsats el 2016 i 2017, s’han proposats
mesures que alimentaran el Pacte per a la Reforma Horària. Aquestes
propostes les han realitzat la ciutadania, experts, administració pública,
sindicats i associacions de comerciants. S’ha discutit sobre la necessitat
de conèixer l’impacte d’aquesta compactació horària tenint en compte els hàbits
dels diferents perfils de consumidor i de la capacitat d’adaptació dels
comerciants als nous hàbits de compra (per Internet, per exemple), a més a més
de l’estacionalitat existent en el sector i la diversitat territorial.
Altres mesures
proposades són proves pilot i campanyes per promoure hàbits de compra
responsables, campanyes per al comerç de proximitat per adaptar-se als nous hàbits de
compra i sobre els beneficis de la reforma horària. Per últim, no es pot deixar
de banda la negociació col·lectiva com a eina per regular els horaris de les
persones treballadores del sector.
En aquest
context de debat del Pacte per a la Reforma Horària s’està produint al
Parlament de Catalunya el de la Llei de Comerç. Els sindicats estan preocupats
sobre les progressives ampliacions. El debat i la proposta final s’ha produït
tenint en compte la limitació competencial en matèria horària d’horaris
comercials en un context de grans transformacions provocades pel comerç
electrònic. Tot i així, caldria plantejar la idoneïtat de limitar l’hora de
tancament final. És a dir, més que entrar a ampliar o reduir
les hores globals, sí avançar l’hora de tancament, com passa a altres països on
només dos dies es fa tard o tenint en compte el model comercial (que sovint
s’associa a les característiques del municipi) i si és estiu o hivern (que es
vincula a les hores de sol).
Molt camí a recórrer, si bé amb
el convenciment que la darrera paraula la té el client. I el client
cal que comenci a ser conscient que darrere del mostrador també hi ha una
persona i una família.
Publicat a Via Empresa, el 12 de juny
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada