31 de maig del 2011

Reduir la burocràcia és possible

Aquests dies l'Agència tributària truca a la porta de tots els ciutadans. Dels que tenim uns moviments econòmics del més normalets del món, ho saben tot. Et faciliten l'esborrany de la Declaració de la renda amb totes les teves dades. Fins i tot amb sorpresa recordes alguna activitat de l'any anterior que havies oblidat. Els avenços en la gestió de la informació tributària han estat bestials en els darrers anys. Fins i tot, genera afecció cap al sistema tributari.

La pregunta que em faig és si aquests avenços que han millorar la relació entre l'Agència tributària i el contribuent no es podrien aplicar a altres àrees de l'administració pública. Un model totalment informatitzat i integrat com és el cas de la renda es podria aplicar a la relació de les associacions amb l'Administració. Facilitaria la gestió i activitat administrativa de les entitats, reduiria el temps destinat a accions sense valor afegit i, permetria a les institucions conèixer de primera mà el finançament de les organitzacions socials d'una manera integral i transparent. Sembla surrealista que s'hagin de lliurar determinats papers cada cop que es presenta un projecte.

En un moment en que es demana un canvi de relació entre les institucions i la ciutadania, resulta imprescindible transformar la relació entre l'administració i les associacions. Un canvi en aquest sentit seria una forma de combatre la crisi ja que es podria fer una reducció de persones ocupades a banda i banda preocupades en fer funcionar la maquinària burocràtica. Tenim com a exemple la transformació de l'Agència tributària i ja sabem que reduir la burocràcia és possible.