11 de març del 2016

Esplais i caus ens apropen a la Reforma Horària


Per fi som al 2016, l’any clau per a la Reforma Horària. Ara just fa dos anys, el 29 de gener del 2014 vam presentar la iniciativa ciutadana al CCCB. Han estat dos anys intensos i ja ningú dubta que hem aconseguit el més difícil: situar el debat en l’agenda social i política. L’èxit probablement ha estat delimitar en el temps l’impuls ciutadà a tres anys i renovar el ‘frame’ posant les qüestions de salut com a principal motiu per fer efectiva la Reforma Horària. La percepció ciutadana que ens trobem en un canvi d’època també ajuda contra una herència absurda i inèdita.
En aquests dos anys s’han impulsat diferents iniciatives per sensibilitzar i fomentar el debat a l’entorn dea la proposta. En aquest sentit, la Iniciativa per a la Reforma Horària, en col·laboració amb la Direcció General de Joventut, ha publicat una sèrie de consells i recomanacions per millorar el temps de lleure educatiu. S’han elaborat uns materials, en format d’infografia, que tenen l’objectiu d’humanitzar els horaris, les tasques i aprofitar millor el temps de lleure, especialment en esplais i caus.
La campanya permet disposar d’un inventari de consells i recomanacions sobre els horaris i la gestió del temps; sensibilitzar sobre l’ús del temps associatiu; posar en valor els beneficis per a infants i joves i les seves famílies; aprendre a diferenciar el rol associatiu i personal; facilitar la compaginació de la vida associativa, personal, formativa i laboral; establir espais i canals de comunicació eficients i operatius; reduir els lladres del temps a l’activitat d’esplais i caus; millorar la qualitat de vida i els hàbits saludables de totes les persones implicades i donar a conèixer els beneficis de la humanització dels horaris.
Afortunadament, la majoria d’esplais i caus ja tenen en compte moltes d’aquestes qüestions ja que són presents en el marc pedagògic i en l’organitzatiu. Tot i així, i fruit de la cultura del propi país, cal insistir en el desplegament d’accions que permetin millorar alguns aspectes tals com la puntualitat, l’allargament excessiu de les reunions, la comunicació irracional, etc.
De totes les diapositives que conformen la campanya, n’hi ha una que és especialment rellevant per a l’assoliment de la Reforma Horària. És la que fa referència a sortides, campaments i colònies. Es proposa l’adopció d’uns horaris més saludables, que ens retornin als anys anteriors als anys 60 del segle passat, just quan diferents canvis socioeconòmics ens fan varen fer trencar el ritme circadiari.
6.30 h ­ 7.30 h: llevar­-se
7.30 h ­ 9.00 h: esmorzar
– Fem gimnàstica per a activar­nos.
– Carreguem forces, ha de ser l’àpat més important del dia.
– Fem el bon profit per a coincidir i començar a l’hora conjuntament.
12.30 h ­ 13.30 h: dinar
19.30 h ­ 21.00 h: sopar
22.00 h ­ 23.00 h: dormir
– Fem el bon profit per a coincidir i començar a l’hora conjuntament.
– Fem el bon profit per a coincidir i començar a l’hora conjuntament.
– Fem una cançó o dansa per anar a dormir.
Cal fixar el temps de vida quotidiana com a element clau. Seria bo respectar els horaris i la puntualitat. Estaria bé prioritzar els ritmes, les rutines, i l’organització diària per davant de l’activitat. No està de més un treball educatiu sobre la importància d’una convivència que tendeixi a ser eficient i respectuosa amb el temps quotidià.
Publicat a El Diari de l'Educació el 29 de febrer