21 de maig del 2016

EscolaNova21 i el repte d'esdevenir moviment i altres oportunitats

Els moviments de renovació pedagògica a Catalunya, amb l'Associació de Mestres Rosa Sensat, van suposar claus per recuperar a finals del franquisme i els primers anys de democràcia el fil de la història amb l'impuls de l'escola nova a principis del segle XX.

En els darrers anys hem viscut una certa desorientació i desil·lusió de la comunitat educativa. Han estat anys difícils per les retallades però també per una manca de lideratge clar i també de la força necessària, tal com havia existit en les dècades anteriors. 

Avui he assistit a la presentació de la iniciativa EscolaNova21, una proposta que podria esdevenir en poc temps un moviment. Com diu Ferran Rodés, el més difícil de tots els processos és el de crear un moviment ciutadà, entès com a un conjunt d'accions col·lectives dirigides a aconseguir un canvi social. En aquest sentit, la responsabilitat d'EscolaNova21, sense dir-ho explícitament, és la de construir un moviment adaptat als nous temps i que renovi el compromís dels que l'han precedit.

EscolaNova21 s'autodenomia com a aliança per un sistema educatiu avançat i està impulsada pel Centre Unesco, la Fundació Bofill, la UOC i EduCaixa. Sumen esforços i coneixements i estarà liderada per l'Eduard Vallory. Com ell mateix ha dit, serà una iniciativa amb una durada de 3 anys, amb l'objectiu que siguin les institucions públiques educatives les que assumeixin la generalització arreu del país. És important que aquest tipus d'iniciatives tinguin un inici i un final, de manera que puguin ser avaluades i reconegudes.

Les aliances EscolaNova21 i Escola a Temps Complet, que tenen un nexe comú en la Fundació Jaume Bofill, constitueixen dues oportunitats per donar-li la volta que li fa falta a l'escola. Unes propostes que comptaran amb l'empenta de la Iniciativa per a la Reforma Horària, amb la definició del temps educatiu (lectiu i extralectiu, escolar i educatiu) en la futura de la Llei i el Pacte Nacional de la Reforma Horària.

La dimensió cronobiològica esdevé clau per impulsar l'escola nova i l'escola a temps complet: el temps de descans i el son, l'hora dels àpats, el paper de la família, la racionalització de l'activitat extralectiva, esportiva, etc. Tot això vinculat al rendiment que sabem ara i que potser fa 100 o 50 anys no sabíem, ens ajudarà a construir el camí existós dels infants i joves del nostre país.