15 d’octubre de 2011

Intervenció Inauguració Claustre2011 de l'Escola El Sol

"Amics i amigues,

Benvinguts i benvingudes al Claustre de formadors de l'Escola Lliure El Sol, que avui el fem a l'Associació de Mestres Rosa Sensat. Per aquest motiu m'agradaria dirigir-me a vosaltres com els altres mestres de la república.


Sou els altres mestres de la república perque contribuïu a millorar l'educació d'infants i joves des de l'educació popular. Entenent per educació popular qualsevol expressió d'associacionisme cívic, voluntari, lliurepensador, democràtic arrelat a un territori i amb vocació política
.

Ara que parlem de vocació política, sou els altres mestres de la república perque penseu que pedagogia és política, tal com deia Rafael Campalans, i tal com mai es va cansar de repetir Marta Mata allà on va anar. Per tant, sou els altres mestres de la república perque creieu que l'educació transformadora és la millor manera de fer política, és a dir, de construir la societat.

Sou els altres mestres de la república perque creieu en l'educació activa a través de programes atraients i engrescadors, perque intentem incentivar entre els activistes dels esplais, dels agrupaments escoltes, dels casals o dels ateneus que “sense responsabilitat no hi ha llibertat”. Curiosament, una màxima que Marta Mata defensà fa una pila d'anys quan parlava del seu model de ciutadania, però intercanviant les paraules “sense llibertat no hi ha responsabilitat”. Perque tant la Marta Mata com nosaltres pensem que és vital la vocació de lideratge en processos educatius, institucionals, polítics, fins i tot revolucionaris o de canvis de paradigma, que diríem ara.


Sou els altres mestres de la república perque sou capaços de llevar-vos un dissabte al matí i venir de molts indrets del territori a destinar part del vostre preuat temps a compartir idees sobre les peces de la maquinària d'aquest nou pla estudis d'activistes que hem decidit anomenar Programa Marta Mata.

Sou els altres mestres de la república senzillament perque us identifiqueu amb els mestres de la república, que avui pateixen les retallades com també les estem patint nosaltres, en la reducció de les mesures de foment de l'associacionisme. Mireu, estem davant un moment crític que posa en perill algunes línies vermelles sobre el model d'escola que proposà Marta Mata:
  • Entendre que l'infant ha de ser el centre de l'acció pedagògica independentment de la creença, la llengua, l'origen, el sexe (ara més que mai necessitem que la laïcitat esdevingui l'arquitectura per a la gestió del pluralisme)
  • Donar a la llengua la importància que es mereix en l'educació en general i en l'ensenyament en particular (no cal que us expliqui ara sentències i discursos determinats)
  • Pensar en la formació dels mestres (en el cas nostre dels activistes) com una pedra angular de la qualitat del sistema educatiu (les retalles dificultaran la formació de formadors -en el nostre cas- i la millora de la formació universitària i acadèmica -en el cas dels mestres-)

El context no és favorable però no defallirem en la nostra il·lusió per canviar les coses. Per això, no és casualitat que avui fem el Claustre aquí. Ho fem perque creiem que estem obligats a començar una nova etapa en la relació institucional i programàtica entre l'Associació Rosa Sensat i l'Escola Lliure El Sol. Sentim el pes de la responsabilitat. Tenim molt en comú, massa. Tenim els referents que ens fa compartir l'ideari, tenim els mateixos reptes, però tenim el més important, tenim les persones que a banda i banda fan possible que les complicitats es converteixin en projectes conjunts: la Chiqui Subirana, que tot just avui assisteix al seu primer Claustre sense ser la secretària general, però que continua al peu del canó com a membre de la Comissió pedagògica, i l'Asssumpta Baig, que avui s'incorpora com a cap del departament de Pedagogia i a qui li doni la paraula i les gràcies per haver-nos acollit a casa seva.

Moltes gràcies i bona feina."